Czym jest dieta ketogeniczna?

Jest to dieta polegająca na wprowadzeniu swojego organizmu w stan ketozy, który szybko i efektywnie pozwala spalić niechciany nadmiar tkanki tłuszczowej. Ten sposób polega na bardzo dużej redukcji ilości węglowodanów i zwiększonej ilości spożywanego tłuszczu i umiarkowanym spożyciu białka. Dzięki ścisłemu przestrzeganiu wymogów diety, organizm zaczyna wytwarzać tzw. ketony, dzięki którym energia jest pobierana z tłuszczów. Proces spalania przebiega znacznie szybciej co powoduje przyśpieszenie pracy metabolizmu, a co za tym idzie poprawę samopoczucia i wzrost energii. 

Co można, a czego nie można jeść na diecie ketogenicznej?

Każda dieta powinna być ukierunkowana na osiągnięcie wymarzonego celu. Osoba, która zaczyna swoją przygodę z keto dietą, musi być gotowa na sporo wyrzeczeń i diametralną zmianę stylu życia. Przy braku odpowiedniej wiedzy, niezbędna jest wizyta u specjalisty w celu doinformowania się o pozytywnych i negatywnych skutkach tej strategii żywieniowej oraz jej wpływu na zdrowie. Informacje można też znaleźć na stronach internetowych specjalizujących się w dietetyce tj. https://dietetyk.edu.pl, która może być pomocna nie tylko dla początkujących, ale również dla osób uprawiających sport wyczynowo. 

      Żeby dieta ketogeniczna wywołała upragniony efekt, niezbędne jest spożywanie odpowiednich produktów. Oto niektóre z nich:

Tłuszcze:      

Jest to najważniejszy element keto diety, dlatego powinny pochodzić od zwierząt i roślin. Tłuszcz roślinny można sobie dostarczyć np. z awokado, kokosa, oliwek, różnych rodzajów orzechów, sezamu, chałwy oraz olejów pochodzących z tych produktów. W diecie powinny się również znaleźć zwierzęce tłuszcze z bekonu, boczku lub drobiu. 75% dziennego zapotrzebowania kalorycznego powinno pochodzić z tłuszczu.

Białko:

Zwierzęce źródła białka to mięso (jagnięcina, wołowina) oraz drób (kurczak, indyk). Ważne jest dodanie do diety białka pochodzenia roślinnego, które mogą zapewnić różne gatunki orzechów. Ilość kalorii dostarczanych z białka powinna wynosić 20% dziennego spożycia.

Węglowodany:

 By wywołać stan ketozy, zaleca się spożywanie jak najlepszych węglowodanów, które można sobie dostarczyć poprzez zielone warzywa strączkowe tj. kapusta, sałata, szpinak lub cukinia. Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne pochodzące z węglowodanów powinno wynosić 5%.

Czego nie należy jeść:   

Na diecie ketogenicznej zabrania się spożywania wszystkich przetworzonych produktów tj. konserwy lub mrożonki. Stan ketozy nie zostanie osiągnięty w przypadku spożywania fast food’ów, słodyczy lub owoców z dużą zawartością cukru tj. winogrona, ananas, banan. Dieta keto wymaga też zrezygnowania ze smakowitych wypieków, którymi są pączki, ciastka, chleb, faworki itp. Do produktów zabronionych należy dodać ryż biały, chleb biały, płatki kukurydziane, gdyż szybko podnoszą poziom glukozy we krwi. Należy też pamiętać, że mięso nie powinno pochodzić z hodowli fabrycznej ze względu na karmienie zwierząt paszą zmodyfikowaną genetycznie.

Jak sprawdzić czy stan ketozy został osiągnięty?        Jest kilka sposobów. W stanie ketozy organizm wytwarza aceton, który daje oddechowi metaliczny zapach. Ponadto, wydychanie tego związku może być powodem powstawania przykrego zapachu z ust, który zniweluje bez cukrowa guma do żucia. By być całkowicie pewny ketogenicznych zmian zachodzących w organizmie, najlepiej zaopatrzyć się w analizator oddechu acetonowego. Ilość wydychanego acetonu pojawi się na ekranie urządzenia. Aceton znajduje się też w moczu, co można sprawdzić dzięki specjalnym testom, które są ogólnodostępne w niemal każdej aptece. Ostatnim sposobem jest nałożenie kropli krwi na pasek testowy glukometru, który daje nam najdokładniejszy pomiar. Jednak ze względu na wysokie koszty takiego zestawu, popularność tej metody jest raczej niska.

Dodaj komentarz